Jim Schoorl

Ik maak een prototype catalogus waarin alle diensten van de Centrale Informatievoorziening van Rijkswaterstaat staan
Jim Schoorl

Jim Schoorl
Stagiair
Rijkswaterstaat

  • Zat tijdens zijn middelbare school op de Engelstalige International School of the Hague. Doet nu de opleiding mediatechnologie aan de Hogeschool Leiden.
  • Heeft een grote passie: technologie. Houdt van gamen, de computerproblemen van anderen verhelpen, computers in elkaar bouwen en het geven van advies over technische zaken zoals computers, tv’s en smartphones.

Computerfanaat en mediatechnologiestudent Jim Schoorl loopt stage op de afdeling Aanleg en Onderhoud Services van Centrale Informatievoorziening (CIV) van Rijkswaterstaat. Tijdens zijn afstudeerstage wordt hij uitgedaagd om vernieuwende voorstellen te doen voor een catalogus en ontwikkelt hij een prototype die laat zien welke diensten CIV andere RWS’ers biedt.


Afstudeerstage

‘Als ik deze afstudeerstage bij RWS heb afgerond ben ik klaar met mijn opleiding mediatechnologie aan de Hogeschool Leiden. Mijn vorige werkgever van Studentaanhuis.nl, een bedrijf waarbij IT-studenten je computerproblemen thuis komen oplossen, kende iemand bij de Centrale Informatiedienst van Rijkswaterstaat en heeft me voorgesteld. Het bleek dat ze een project hadden liggen, maar nog niemand hadden gevonden om ermee van start te gaan. Ik kwam dus als geroepen.

Ikea-catalogus

Voor mijn afstudeerproject ontwikkel ik in 17 weken tijd een prototype van een catalogus. Je kunt het zien als een Ikea-catalogus. Stel, je hebt een bank nodig, dan kijk je onder de categorie ‘woonkamer’. Hier vind je de banken en bij iedere bank staan weer specificaties en bestelmogelijkheden. Als iemand van Rijkswaterstaat met een project wil starten -laten we zeggen het aanleggen van een nieuwe brug -,dan kan deze persoon in onze catalogus kijken welke ondersteunende service wij verlenen. En daar vallen dan weer verschillende producten onder, zoals bijvoorbeeld jaarwaterstanden.

Schakel

De catalogus sluit aan op de Koers 2020 van RWS. Waarin vertrouwen, verbinden en verbeteren centraal staat. Ook verbetering van de interne processen.

Om met Koers 2020 mee te gaan is een service catalogus een logische stap om duidelijk te maken wat de CIV levert, misschien nog niet naar de externe klant gericht maar wel binnen RWS. Om de nieuwe versie te perfectioneren ben ik begonnen met het analyseren van andere catalogi, het onderzoeken van de eisen en heb ik medewerkers geïnterviewd over welke belangrijke informatie ze direct willen zien en welke diensten ze nodig hebben. Het interessante hieraan is dat ik een schakel ben die de middenweg zoekt tussen de gebruikers en degenen die de catalogus gaan maken.

Product of dienst

De catalogus is verdeeld in producten en diensten. Deze verdeling lijkt simpeler dan het is. Een voorbeeld: in de catalogus is het Digitaal Topografisch Bestand opgenomen als product. Het Digitaal Topografisch Bestand laat zeer gedetailleerd zien waar objecten staan op en bij rijkswegen en rijksvaarwegen. Iemand kan een up to date DTB aanvragen en die rechtstreeks geleverd krijgen. Dit is een product dat toch een dienst is volgens de gehanteerde definitie. Maar als een object wat in het DTB staat herzien moet worden, moet dit getoetst worden via de CIV. Dit is weer een dienst. CIV levert heel veel diensten aan andere RWS onderdelen die uiteindelijk aan het Nederlandse landschap bijdragen. Het plaatsen van een nieuw 130 km/u-bord of het in stand houden van een rivierbodem zou in ieder geval sneller moeten gaan door een duidelijke catalogus.’

Ik werk voor Nederland

Ik was vaak onderweg om gesprekken te voeren in België en Duitsland

Steven Smit

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Steven Smit
Van seats-to-share tot samenwerken zonder e-mail

Robert Bennis

Domeinarchitect kantoorautomatisering en telefonie
Rijkswaterstaat

Lees meer over Robert Bennis
Van glasvezel tot software applicatie: ons team is ervan

Liesbeth Bijtenhoorn

Teamleider servicemanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Liesbeth Bijtenhoorn
Met slim waterbeheer maken we Nederland veerkrachtiger

Defne Osmanoglou

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Defne Osmanoglou
Kantoorinrichting circulair maken is mijn missie

Sabien van der Leij

Categoriemanager Rijksoverheid
Rijkswaterstaat

Lees meer over Sabien van der Leij
Ik ben de schakel tussen ICT’ers en professionals met een andere functie

Giovanni Eersteling

Senior adviseur bedrijfsvoering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Giovanni Eersteling
Ik interviewde de Vlaamse minister van Mobiliteit

Kevin van der Linden

Rijkswaterstaattrainee
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kevin van der Linden
Bij gladheid bepaal ik wanneer we gaan strooien.

Arie Meijwaard

Coördinator Verkeer- en Wegmanagement Randstad
Rijkswaterstaat

Lees meer over Arie Meijwaard
Ik help de top om problemen in de toekomst te voorkomen

Ingje van Blitterswijk

Business controller
Rijkswaterstaat

Lees meer over Ingje van Blitterswijk
Ik bekijk hoe zout en zoet water bij de Krammersluizen zoveel mogelijk gescheiden blijft

René Boeters

Technisch manager
Rijkswaterstaat

Lees meer over René Boeters
Door het gebruik van drones, wordt onze verkeersinformatie actueler

Cees van der Pligt

Senior adviseur industriële automatisering
Rijkswaterstaat

Lees meer over Cees van der Pligt
In andere landen hebben ze soms nét andere sociale gebruiken

Kenneth Triest

Afstudeerstagiair
Rijkswaterstaat

Lees meer over Kenneth Triest
Werken met uitzicht over zee is geweldig

Maike Eissfeller

Applicatiemanager
Rijkswaterstaat

Lees meer over Maike Eissfeller
Niemand rijdt door een tunnel als de ICT niet werkt

Warsha Koeldiep

Adviseur Informatievoorziening
Rijkswaterstaat

Lees meer over Warsha Koeldiep
Tussen Rijkswaterstaat en de samenleving in.

Giel Haarsman

(senior) adviseur assetmanagement
Rijkswaterstaat

Lees meer over Giel Haarsman
Down icon Links icon Rechts icon Up icon Facebook icon Instagram icon Linkedin icon Linkedin icon Magnet.me icon Menu icon Search icon